Är inte det vad butiker gör?

Måste bara berätta om en lysande sär skrivning som jag såg för några år sedan i Sundsvall. En affär i centrum skulle slå igen. De ville således bli av med alla varor så snabbt som möjligt, därför satte de upp egna hemmagjorda A4-ark i skyltfönstret, en bokstav på varje. Så här stod det:

UTFÖR
SÄLJNING


Min fråga: Utför inte alla butiker säljning? Är inte det själva syftet?

Jag höll på attt garva knäna av mig. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig för att dokumentera härligheten, så den lever bara i mitt minne. Och nu även i era.

Kommentarer
Postat av: H

Haru tänkt på att engelskan typ alltid använder särskrivning?

2006-07-06 @ 21:26:48
Postat av: Erik

H: Jepp. Det lär vara därifrån problematiken kommer. Och att folk litar för mycket på rättstavningsfunktioner i ordbehandlare. Ordet "skumtomte" blir rödmarkerat medan "skum tomte" är okej.

Postat av: HA

Finns verkligen ordet "säljning" egentligen? I så fall, vad är för-säljning? Finns efter-säljning?

2006-07-07 @ 12:35:44
Postat av: Erik

HA: Hm, klurigt. Enligt SAOL finns inte ordet säljning. Därför borde heller inte ord som försäljning existera. För att inte tala om eftersäljning... Men om utförsäljning är ok borde det ju också finnas uppför-säljning?

2006-07-07 @ 16:35:34
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Niklasolivia

Very interesting site. Lots of good information.

2009-05-04 @ 14:33:18
URL: http://niklasolivia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback