Jag bryr mig inte vad du har på dig

Alltså nu kan jag inte hålla mig längre.

Det finns en trend bland många bloggare som håller på att göra mig vansinnig. Det är trenden om ... tja, trender, mode, kläder, accessoarer, smink, smycken och tusen andra saker. Visst, man ska få blogga om vad man vill, men hallå?

Några exempel:
Emmisens utsida
Emmaria
StockholmStreetStyle (den här är helt galen)

De mest obegripliga är dessa "det här har jag på mig idag"-bloggarna. Inläggen brukar bestå av en bild på vederbörande (från halsen och nedåt, anonymitet är viktigt, trots att profilen - med bild - finns tillgänglig alldeles intill) plus en punktlista på vilka kläder som personen har på sig. MEN HALLÅ?!
Exempel:
My name is M
Devine

Vem. Fan. Bryr. Sig?
Jag vill inte veta vad du har på dig. Jag vill inte veta var du köpt din tröja. Jag vill inte veta hur det gick hos frissan. Men det mest fantastiska i sammanhanget är att dessa "modebloggar" rankas oerhört högt, har massor med besökare och finns precis överallt.

Men jag kanske missar något. Kanske upptäcker jag också tjusningen. Allt som krävs är att jag börjar min morgon med ett dyk in i garderoben efter finskjortan och jeansen. Fram med kameran, knäpp en bild. In på bloggen. Lista kläderna (finskjorta Brothers, jeans Carlings). Ladda upp bilden. Publicera.

Jösses. Kan någon förklara för mig?

Kommentarer
Postat av: Sophie

Ja kan du inte göra det?? ;)

Postat av: M

Tur att man kan välja vilka bloggar man läser då ;)

2006-07-20 @ 10:24:36
URL: http://theprinzessinway.blogspot.com
Postat av: eremo

Ja nu blev jag faktiskt lite förvånad att du reagerar som du gör. vilken tur att du kan välja själv vilka bloggar du ska läsa och inte läsa. hur orkar du irritera dig på sådana småsaker?
mode är ett intresse hos många, och flera av de bloggar du nämner ligger som länk från min sida, jag gillar dem skarpt. och de bloggar jag inte gillar, de läser jag icke!

2006-07-20 @ 10:33:36
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Erik

Sophie: Hmm... kanske ett nyss grepp :)

M och Eremo: Jo, det klart att man kan välja vilka bloggar man läser. Det gör jag också. Och visst får man blogga om mode. Men jag kan ändå inte undgå att notera hur många dylika bloggar det finns. Och jag tycker att många av dem är otroligt komiska. Därav mitt inlägg. För visst får man väl blogga om vad man vill?

2006-07-20 @ 10:54:41
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: eremo

Komiska? Vad menar du då?
Usch vad irriterad jag blev över ditt inlägg, tänk att jag orkar bry mig om sådana skitsaker.

2006-07-20 @ 11:01:42
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: HA

Jag håller med Erik. Visst kan man vara modeintresserad och vilja se snygga kläder - men Jesus H. Tap Dancing Christ, många av dom där bloggbilderna är på ohyggligt ointressanta kläder, och Streetstyle-bloggen är rent av meningslös då den till synes urskiljningslöst publicerar bilder på... typ, alla.

2006-07-20 @ 11:05:39
Postat av: M

Givetvis får även du blogga om vad du vill och jag har väntat på den här typen av kritik. Lite av tjusningen är faktiskt att det irriterar folk. Modebloggar är skön motvikt till allt annat som är allvarligt och viktigt och en bra inspirationskälla, men män ser väl det från en annan vinkel helt enkelt.

2006-07-20 @ 11:13:43
URL: http://theprinzessinway.blogspot.com
Postat av: Erik

M: Du har så rätt. Om det irriterar betyder att folk läser (så även jag, uppenbarligen :) och faktiskt funderar över innehållet. Jag menar inte att modebloggar inte ska få existera, jag bara reflekterar över innehållet.

2006-07-20 @ 11:32:50
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: M

Helt rätt att reflektera över det, det är lite av ett fenomen och jag brukar också funderar över varför det har blivit så. Jag har dock inte kommit fram till någon vettig slutsats, för egentligen är en bild på lite kläder inte mycket för världen. Kommer du fram till en bra slutsats ka du väl säga till eller samlar du material till en artikel om bloggar? Annars tycker jag du kan skriva om att det är kränkande att IP-nummer presenteras tillsammans med kommentarerna på blogg.se och webblogg.se. På ett sätt är det bra, eftersom man kan spåra upp människor som skriver något som måste polisanmälas, men i övrigt är det bara kränkande. Sådant borde administrationen för bloggtjänsterna kunna lämna ut vid behov till exempelvis polisen, men inte mer än så. Ursäkta utsvävningarna, men är vi ändå var inne på saker man stör sig på...

2006-07-20 @ 11:56:22
URL: http://theprinzessinway.blogspot.com
Postat av: Erik

M: Någon slutsats har jag inte, jag tog bara tillfället i akt att reta upp mig lite :-)
Angående IP-adresserna så menar du i adminverktyget, eller hur? De visas väl inte öppet på några bloggar vad jag sett. Jag antar att IP-numret visas för att kunna identifiera "kommentarsspammare" som bara är ute för att jävlas (hur ofta händer det?). Annars är det en klart vettig fråga att ställa till admin-teamet på blogg.se, tycker jag.

2006-07-20 @ 12:53:45
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: M

Låter ju bra... Och att man inte visar huvudet och därmed sin identitet beror på att man kan råka ut för mycket skit i bloggvärlden, tyvärr.

IP-numret visas bara för blogginnehavaren. Jag är ltie nyfiken på hur mycket information man får samla in, men det är en annan historia.

2006-07-20 @ 13:08:53
URL: http://theprinzessinway.blogspot.com
Postat av: Erik

M: Jaså är det verkligen så? Det är ju inte bra. Då förstår jag varför ni kapar skallen på er :) Jag kanske skulle ta bort min bild från bloggen också, fast jag har ju inte råkat ut för något än.

2006-07-20 @ 13:56:36
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: M

Ingen risk, kvinnor är bättre måltavlor.

2006-07-20 @ 13:59:54
URL: http://theprinzessinway.blogspot.com
Postat av: Erik

M: Tragiskt att det finns sådana skitstövlar.

2006-07-20 @ 14:27:04
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: lia

Nu känns ju ämnet som lätt utagerat, men jag kan ju tycka att man har ju olika intressen efters man är olika människor. Jag skulle inte heller gå in på en blogg om mode, just för att det inte är min grej. Medan andra kanske tycker att det är fantastiskt att kolla på...
Säger som en snickare (för en massa år sedan) sa, när jag lite fint påpekade att snickarglädjen var både upp-o-ner och bak-o-fram (hur nu det hade gått till);

"Låt bli å titt i ett då..."

:) Odödlig kommentar...

2006-07-20 @ 15:45:06
Postat av: Philip Van Der Kvast Bitte Zu Die Heute Von Bitten

Erik Erik. Du har så rätt. Vem FAN är intresserad av vad någon väljer för kläder en tisdagmorgon? Det är helt obegripligt och måste vara ett utslag av människans ensamhet. Man måste helt enkelt - istället för att berätta för familj eller pojkvän eller flickvän eller vem fan annars som nu skulle råka bry sig - bara få klämma ur sig vad fan man sätter på sig. Och dessutom visa dessa urtöntiga bilder på plaggen. Och inte nog med det. Nej då. Man skall ju helst skriva var man köpt plaggen. Fantastiskt intressant. Tofflor - Skokanonen. Byxor - Mega. Tröja - Klädkompaniet. Mössa - Ellos. Bälte - Fått från flickorna på Härberget. Jag skulle vilja gå så långt som att kalla detta för världsklassig humor. Hur många bloggar har man inte varit inne på och njutit av bilder på skor och kjolar och... Hur fan tänker man? Nu ställer jag mih här innan jag rusar iväg till jobbet, och riktar kameran neråd, så där ja, nu fick jag in en fin skärpa på skorna, knäpp knäpp, åh vilken fin bild, den måste jag publicera, men var köpte jag skorna nu igen, det är ju viktig information, jo just det ja, på Fashion Shoes. Jesus.

2006-07-20 @ 21:31:32
Postat av: Sandra

Go Philip Van Der Kvast Bitte Zu Die Heute Von Bitten, Go Go Philip Van Der Kvast Bitte Zu Die Heute Von Bitten. :D xD

2006-07-20 @ 22:00:22
Postat av: Erik

Philip Van Der... osv: Amen.

Sandra: Amen igen.

2006-07-20 @ 22:19:51
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Anonym

Jaa, vem fan bryr sej??
De extremt många utseendefixerade människorna som vars enda intresse i livet må vara att klä sej som modemagasinen säger. De kanske?
Själv spyr jag på tangentbordet när jag råkat surfa in på nån av dessa bloggar.
Halva Afrika svälter och de bloggar om lipgloss, Chanel och måste-ha-nya-Victoria Beckham-jeansen-annars blir-jag-deprimerad.....
Världen är skruvad!

2006-07-20 @ 22:24:38
URL: http://jennielo.blogg.se
Postat av: Philip Van Der Kvast Bitte Zu Die Heute Von Bitten

Ja, vi kan väl sammanfatta det hela med att folk får tycka vad de vill och hålla på med vad fan de vill så länge de inte ägnar sig det minsta åt att på något jävla vis modeblogga, fotografera sina skor och avslöja var de köpt dessa etc. Och definitivt inte ta bilder på sig själva i spegeln. Herregud. Okej. Diskussionen avslutad. Jag och alla som tycker som jag vann. Alla ni andra är modebloggande förlorare. Det var det det. It was it it. Das war das das. Bra. Och adjöken.

2006-07-21 @ 01:15:31
Postat av: Sara

Folk får skriva om det dom vill. Men jag har också undrat över alla dessa modebloggar. Hur dom kan bli så populära. Å jag tycker dom är likadana allihopa. Dom har likadana kläder, läser samma böcker osv.

2006-07-21 @ 03:50:27
URL: http://sarakjellkvist.blogg.se
Postat av: Skogan

Hehe, då slapp man själv skriva ett inlägg om detta då. Fast lika gärna som man kan fråga sig varför folk skulle vara intresserade av vad man har på sig en tisdagsmorgon, kan man ju undra vem som bryr sig om Zezzan fikade med Roffe och Ylva på onsdagsförmiddagen?

Grejen är bara den att dessa bloggar, till skillnad från modebloggarna, inte tar upp 90% av de 100 mest besökta bloggarna. Det är helt galet.

2006-07-21 @ 11:30:37
URL: http://coasttocoast.bloggtopp.com
Postat av: lia

Folk har alldeles för lite att göra, det är därför de orkar lägga så mycket energi på var de har köpt sina kläder, vad de kostar, samt vad alla kändisar gör och inte gör....
Förstår inte riktigt denna tävlan i att ha snyggast/dyrast=bästa(?) kläderna på sig. Trodde man klädde sig efter smak = rätt så olika. Då har ju ingen människa användning av att veta om de köpt byxorna på JC/HM eller vad det nu kan vara.
(Kanske är man för gammal?! Tänker då låta bli och titt i ett iaf...)

2006-07-21 @ 14:05:20
Postat av: Erik

Skogan: Exactly my point.

2006-07-21 @ 16:23:13
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: polly

Ny annorlund anti-mode modeblogg! Pollyester lovar:inga catwalkbilder,däremot snapshots av kul typer på stan,inga dagens outfit,inga dyra märkeskläder.Pollyester utlovar stort secondhand-special,tips o råd för alla med mer stil än pengar.Pollyester ifrågasätter trender och ideal!

2006-08-14 @ 23:48:30
URL: http://Pollyester.sprayblog.se/
Postat av: Isa

Huh, jaa... Själv kan jag inte låta bli att fascineras av folks fascination över "modeoraklen". Men jag aaaavskyr jävla skitmodebloggar... Finns bara modebloggar med jävligt fula grejer och märkeshysteri typ.

2007-04-06 @ 13:05:17
URL: http://isao.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback