En maskin på tomgång

Klockan är 6
och att bläddra i min morgontidning
är allt jag förmår
kriser överallt
men jag bryr mig inte
när jag räknar får
hoppar på en buss som går i snigelfart
kan inte någon få liv i chauffören snart
fotar bort ett lik
tar hans plats och somnar om


Jag vill inte sitta
vid en skrivmaskin
och få betalt i rikskupong
jag vill inte sitta
på en stol och likna
en maskin på tomgång



Jag vaknar till och jag tittar upp
med en suck stirrar jag på mitt bord
tusen papper och kaffesump
fyller år på vårt kontor
monotoni i all oändlighet
gör tankeverksamhet till en raritet
måste härifrån innan jag begår ett mord


Jag vill inte sitta
vid en skrivmaskin
och få betalt i rikskupong
jag vill inte sitta
på en stol och likna
en maskin på tomgång



Hon lider mot 5
jag sitter ensam vid min maskin
alla har gått
men jag är kvar
mitt i en överdos av rutin
men ingen drog kan ge mig kraft
att orka gå hem
eller få mig hit imorgon igen




Någon som känner igen texten? Nehepp. Henzel & Thors, anno 1990-tal. Våldsamt bra.
Någon som vet var man kan få tag på cd:n, förresten?

Och nej, texten handlar inte om mitt nuvarande arbete där jag trivs oerhört bra och längtar till varje morgon. Så det så.

Och tack D för textbidraget.

Kommentarer
Postat av: Popsångaren Aldred Nobel and his famous voice

Jag vet en kille som har den faktiskt. Världens raraste människa faktiskt. Han bor på nygatan och det ligger ju väldigt centralt faktiskt. Den här killen är också hur tokläcker och snygg som helst faktiskt. Och snäll faktiskt. Han säger att han gärna bränner ett exemplar av skivan till dig faktiskt. Men du får komma och hämta den. Faktiskt.

2006-03-03 @ 19:36:54
Postat av: Erik

Hej Alfred Nobel! Kul att du kan bistå i min något prekära musikabstinenta situation, ty denna skiva är rena dynamiten.
Jag löper genast över till dig med en obränd skiva under armen. Men säg mig Alfred, hur har du lyckats hålla dig så där tokläcker när du har varit död i drygt 110 år?

Postat av: Popsångaren Aldred Nobel and his famous voice

I dagens samhälle är allt möjligt. Det borde ju du veta, som tom lyckas vinna en och annan match mot mig i NHL-98. Det är alltså inget problem för mig att hålla mig tokläcker. Enda problemet just nu är att jag hemskt gärna vill ha en mycket kort och mycket krullig och mycket blond frisyr. Den blir dock svår att få till i förmultnat tillstånd. MVH din Aldfed N

2006-03-04 @ 15:56:28
Postat av: Popsångaren Aldred Nobel and his famous voice

Jag menar förstås din Alfred N. Inget annat.

2006-03-04 @ 15:57:57
Postat av: Erik

Hmm, en mycket kort och mycket krullig och mycket blond frisyr... Jag tror att det finns en förebild för dig där ute. Någon som jag såg på ett fik häromdagen. Jag ska försöka etablera kontakt, för den frisyren var tokläcker.

2006-03-05 @ 16:01:51
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Popsångaren Aldred Nobel and his famous voice

Tack, det vore vänligt. För så här kan jag ju inte se ut. Din Alfred

2006-03-05 @ 18:44:23
Postat av: Birgermathilde

You will be hearing from me soon. Thanks

2008-12-02 @ 14:48:54
URL: http://birgermathilde.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback