Däckad av mina vinterdäck

Jag gav mig glatt iväg till OKQ8:s Gör-det-själv-hall vid 17.30 idag, i naiv tro att bytet till vinterdäck skulle ta cirka en timme. Pyttsan. Tre och en halv tog det. Tre och en halv timme av rent och skärt muskelarbete, vrålande, sparkande och gnuggande. Låt mig ta det i punktform.


1. In i GDS-hallen 17.30, fram med domkraften, lossar bultarna på vänster framdäck. Går prima.

2. Rycker i däcket. Inget händer. Bergfast och envist sitter det där som vore det svetsat. Sparkar, slår, bankar. Inget hjälper.

3. En kvarts slit senare frågar jag snubben bredvid om jag missat något. Måste ju vara en bult kvar någonstans som jag inte ser. Inte då. Snubben rycker också. Sparkar. Inget händer.

4. 18.00. Fortfarande noll däck bytta. Går in på macken och skämmer ut med med att fråga om dom hört om däck på Ford Focusar ska sitta så jävla hårt. "Ja, banka hårdare", blev svaret. Tack. Hårdare var det.

5. 18.16. Får en idé. Bort med domkraften, bilen står på backen med bultarna loss på framdäcket. Börjar gunga bilen i sidled.

6. 18.21 *KLONK* Efter fem minuters gungande lossnar däckjäveln. Gungandet var precis rätt medicin. Jag vrålar "äntligen" över hela bilhallen och folk småfnissar runt omkring, men det bjuder jag på just nu. Är den lyckligaste människan i universum.

7. 18.32. En timme efter start och ett däck bytt. Ett. Men nu är i alla fall metodiken klar, bara att tillämpa på övriga hjul.

8. 18.46. Visst, det tog 14 minuter att få av däck nummer två, men det fungerade. Ytterligare ett "äntligen" ljuder genom salongen.

9. 19.02. Däck nummer tre, höger fram, vägrar lyda order. Metodiken fungerar inte. Jag visste det, jag kommar härifrån med vinterdäck på vänster sida bilen och sommardäck på höger. Det går fan inte. Jag gungar och gungar och sparkar och slår och grymtar. Springen in på macken och lånar lite rostlösande 5-56. *psscht*  Lossna, däckjävel.

10. 19.10. Däck tre lossnar äntligen. Äntligen! Gud, det här är ju bättre än sex. Lyckan är total. Three down, one to go.

11. Det är klart att det sista förbannade däcket ska vara det svåraste. Men nu var det en av bultarna som vägrade lossna. Så klart. Jag sliter, drar, rycker, stampar på den där bultnyckeln tills jag har blodsmak i munnen och det svartnar för ögonen. Jag måste ha sett ut som ett vilddjur för förbipassernade. 19.21 lossnar bulten.

12. 19.35 rullar jag ut från hallen, övertygad om att något av däcken kommer lossna från bilen på vägen hem. Fattas bara det.



Resten av kvällen spenderas vid en diskho där de obehagligt skitiga plastfälgarna rengörs. Hade helt glömt bort den här bitan av däckbytandet. Till våren lämnar jag in skiten till en verkstad, kosta vad det kosta vill. Och jag betalar bra för att slippa genomleva det här en gång till.



Kommentarer
Postat av: Kronberg

muuuhahahaha! Trial and error?

2006-11-01 @ 07:46:04
Postat av: eremo

hihih
men du skulle frågat mig, jag vet ett ställe som tar 150:- för att byta däck. det kanske det hade varit värt, eller?

2006-11-01 @ 08:04:57
Postat av: Erik

Kronberg: Definitivt. Mycker trial och en jäkla massa error.

Eremo: Det hade det absolut varit värt, med tanke på att jag pröjsade 208 spänn för mitt eget slit i bilhallen igår kväll. Om jag bara hade vetat...

Postat av: eremo

man ska alltid fråga mig.
men nu har du lärt dig en läxa.
;)

2006-11-01 @ 09:16:58
Postat av: HA

Jag har en pappa som gör sånt.

2006-11-01 @ 09:32:37
Postat av: HB

Hehe, amatörer.. Du ska inte ha bil Erik, du ska promenera eller åka buss!

2006-11-01 @ 10:34:12
Postat av: David - den fantastiske älskaren

Du kunde ha lämnat bilen till mig. Däcken hade varit bytte på en halvtimme. Och då hade jag också hunnit med att göra en framhjulsjustering och ett chassibyte.

2006-11-01 @ 14:07:09
Postat av: ÅsaoPeter

150:- spänn tar de i Uppsala som hittat! Vad kostar det att hyra gör-det-själv hall i 3 h förresten?

2006-11-01 @ 15:00:03
Postat av: ÅsaoPeter

Att komma ihåg till nästa kommentar: läs andras kommentarer innan du kommenterar själv...sorry...

2006-11-01 @ 15:03:36
Postat av: lia

Stackare där.... Själv har jag C som fixar allt sådant. Har tydligen tur, om det är så där det ska gå till när man byter däck... :)

2006-11-02 @ 10:47:32
Postat av: lil

till nästa byte. lossa alla bultar och kör sedan några korta ryck så lossnar hjulen

2006-11-02 @ 20:45:57
Postat av: Exotica

*haha* Undra om OKQ8 har baserat sin nya reklam efter att ha läst ditt inlägg? ;)

2006-11-05 @ 16:10:28
URL: http://exotica.blogg.se
Postat av: Svenne

Jag skall ge dig två handfasta tips Erik:
Kopparparta och Yes.
Kopparpastan smetar man in bultarnas gängor med samt kontaktytan mellan fälg och själva drivmockagenjen. 45 spänn och saken är biff nästa gång. Däcken lossnar som smör i solsken!
Det största misstag man kan göra när man har blivit skitig/oljig om sina små tassar är att börja skölja dem med vatten och tvål. Helt värdelöst. Fråga en som meckar mountainbike. Ta istället en rejäl (typ 2 teskedar per näve) med Yes först av allt innan vatten. Gnugga händerna noga och låt Yes lösa upp allt fett och skit du har på händerna. Skölj. Gör om processen med blöta händer. Saken är biff.
Dessa två enkla tips borde spara dig ungefär 2,5 timme av raseri och tidsslöseri.

Nästa gång, fråga mig innan.

2006-11-06 @ 10:52:05
URL: http://www.rikner.se
Postat av: emilie

När jag läst ditt inlägg så tänkte jag bara på OKQ8´s reklam som går på TV just nu. Jag fick även mig ett gott skratt, hoppas att bilen rullar nu utan några problem :)

2006-11-21 @ 17:50:58
URL: http://gesetz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback