Franska rårakor och fläsk som terapi

Bild: Fransk råraka

I morgon är det "förhandspremiärfest" av NA:s nya nöjessajt
Meny.nu på Backstage (den riktiga premiären är på onsdag 5 december). Jag och kollegan Anders har slitit i flera månader med att utveckla sajten och det känns skönt att den snart är klar. Lite pirrigt är det allt: Tänk om den inte fungerar när vi ska visa den för de 250 inbjudna gästerna? Tänk om det bara står "Sidan kan inte visas" när vi trycker på knappen...

Så för att lugna ner nerverna ägnade jag kvällen åt lite experimentell matlagning. Jag bestämde mig för att testa något för mig helt nytt genom att ro ihop favoriträtten, raggmunk och stekt fläsk. En baggis tänkte jag, men det var det inte. Men det ska väl inte vara det heller första gången man gör något.
En VLT-kollega berättade vid en lunch att hon brukar laga franska råraggmunkar: Två rivna potatisar och en halv riven gul lök blandas med ett ägg. Platta till och stek i panna tills de blir frasiga. Ok, sagt och gjort. Och raggmunksbiten gick bra, vilket bilden vittnar om. Stekningen i alla fall. Smaken var väl ... så där.

För att inte tala om fläsket (det har jag av hänsyn till känsliga läsare ingen bild på). De första två experimentskivorna stekte jag bara rätt upp och ner i pannan (ja, alltså inte upp och...äh ni fattar). De smakade ... inget. Jo, kött, men inte som fläsk ska smaka. Sedan läste jag på förpackningen att man skulle salta och peppra också. Jaha. Inte undra på smaken då. Resterande fläskbitar kryddade jag ordentligt och de blev betydligt bättre.

Men jag är rätt att översalta maten. Jag hatar översaltad mat. Det får gommen att krulla ihop sig fullständigt. Fast det förstås: Frågan är om inte undersaltad mat är snäppet värre.

Jag åt bara pyttelite av mitt experiment. Det fick bli en macka istället. Men kul var det, och jag kanske lärde mig något. I morgon blir det riktiga raggmunkar och knaperstekt fläsk hos Dannes på hörnan på Järntorget.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Svenska raggmunkar, cirka åtta stycken:
-600 g potatis
-1 ägg
-5 dl mjölk
-1 1/2 dl vetemjöl

Riv potatisen, vispa ihop resten till en smet. Salta smet efter behag. Rör i den rivna potatisen, häll smet (alltså inte all på en gång) i stekpanna och platta till så det blir en plätt. Stek vanliga, färdigsaltade fläskskivor till och inget suspekt jox som ska kryddas innan... Det är en stor fördel om du har en bra fläkt eller gillar matos.

2007-12-04 @ 02:38:19
Postat av: Tichan

Ryska raggmunkar, fyra stycken:

Köp två par jävla raggsockor i närmsta jävla raggsocksbutik. Tillsätt smör och ägg.
Klart.

Smaklig spis. Eller som vi söger i Ryssland; dne jtzkt ptkowa!

2007-12-04 @ 12:19:52
Postat av: Lisette

perfan detta! hemma själv nu denna veckan och jag har bara ätit köttbullar och pyttipanna. Man får nog ta och pröva detta. Drar
ut på tiden med. Allt i ett.

Postat av: Karin

Köp rimmat fläsk! Det är bara att steka och njuta, det smakar som det ska och ska INTE saltas!

2007-12-05 @ 09:31:36
Postat av: HA

Var skickar man in felrapporter om Meny? :D

2007-12-05 @ 10:14:14
URL: http://www.heltperfekt.com/glob

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback