Sagan om Det Riktiga Bredbandet, del 1

Jo så här är det.

Jag står i begrepp att byta leverantör av bredband, telefoni och digital-tv. Jag ska efter många år överge trygga Telia och istället sälja min själ till Bredbandsbolaget. Orsaken? Billigare bredband (nåja, några tior i alla fall), bättre tv-utbud (vad ska jag med det till som nästan aldrig kollar på tv?) samt billigare telefoni. Nu blir det ip-telefon, helt utan månadsavgift, vilket är bra eftersom jag bara ringer för kanske 50 kronor i kvartalet från min fasta telefon.

Det hela började för ungefär två månader sedan. Jag nappade på en annaons och ringde Bredbandsbolaget. Jodå, de skulle fixa allt åt mig: De skulle kontakta Telia, säga upp alla mina nuvarande tjänster där och flytta över mig till dem. Jag skulle inte behöva lyfta ett finger. Och ingen väntetid (utan bredband, telefon och tv) under bytet. Finnemang.

Tre dagar efter samtalet damp det ner ett kuvert från Bredbandsbolaget i brevlådan. Jag sprättade det glatt i tron om att få ett meddelande att nu är allt fixat. Icke så. Så här stod det:

"Nuvarande internetleverantör okänd"

Förlåt? Vadå okänd? Jag har ju alltid haft Telia som levernatör. Hur kan min levernatör vara okänd? Jag ringde till Bredbandsbolaget igen. Jodå, så var det, leverantören kunde inte hittas. "Det kanske blev något fel vid datakörningen", upplyser kundtjänsttjejen. "Jag ber dem göra om den."

Ok. Tre dagar senare ligger ytterligare ett bredbandsbrev på dörrmattan. "Nuvarande internetleveranör okänd". Meh. Nu ringer jag själv Telia för att kolla om jag är okänd. Kanske hade jag trillat ur datasystemet och förpassats till någon digital avskrädeshög på Telias bakgård. Men inte då. Jag fanns, fick jag veta. Jag hade till och med ett kundnummer som jag noterade på ett papper.

Ytterligare ett samtal till Bredbandsbolaget. Denna gång levererade jag dessutom det nyss nertecknade kundnumret till dem. "Nu ska det nog fixa sig", sa kundtjänströsten. Jo tjena. Tre dagar senare (saker och ting verkar visst ta exakt tre dagar på det där bolaget, förutom att fixa mitt bredband då förstås) ligger vadå innanför dörren? Jo, ett brev. Vid det här laget visste jag redan vad meddelandet var innan jag öppnade brevet.

Suck.

Vid det här laget hade en vanlig Svensson gett upp. Det hade inte längre känts meningsfullt att utstå allt detta krångel bara för att spara några kronor i kvartalet. De hade nog gladeligen stannat kvar hos Telia och betalat den hutlösa fasta avgiften på telefonen. Men inte en vanlig Mattsson. Han hade bestämt sig för att byta. Därför ringde han ytterligare ett samtal till kundtjänsten på BBB. Nu fick jag prata med en person med något mer tekniskt kunnande än de tidigare.
"Har du digital-tv hos Telia?", frågare rösten.
"Ja", sa jag.
"Ahaa... då är det där det krånglar"
Jag undrade varför och fick veta att digital-tv-abonnemanget på något vis kan "störa" den automatiska flytten mellan bolagen. Lösningen blev att ringa till Telias kundtjänst och säga upp digital-tv:n. Sen ringa BBB igen och be dem köra flytten. Igen.

Och se på fan. Efter min sedvanliga tredagarsväntan på brev från Bandbolagsbredet kom så meddelandet jag väntat så länge på:

"Välkommen till BBB. Ditt nya riktiga Bredband kopplas in 2008-01-11"

Men resan har gjort mig skeptisk. Jag vet hur många som plötsligt stått utan bredband och allt annat det datum som bytet ska ske. SÅ jag håller alla tummar jag kan hitta. Och fram till den 11 januari är jag dessutom utan tv. Men vad gör det. Jag tittar ju ändå inte så mycket.

Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: HA

Jag bytte till Bredbandsbolagets IP-telefon för ett bra tag sen och får numer aldrig några brev från Telia. Det känns skönt.

Postat av: Exotica

Räkna med längre väntetid. Bredbandsbolaget är inte kända för att vara snabba med att koppla in saker och ting. Bara hoppas dom för en gångg skull chockerar omvärlden och arbetar fort.

2007-12-16 @ 18:30:08
URL: http://www.minafunderingar.se/wordpress
Postat av: JG

Nej...Erik....NEJ! Säg inte att du har bytt till Bredbandsbolaget!? Jag hade Bredbandsbolaget i ungefär ett år och jag hade inte annat än problem med dem. Jag fick ringa dem ungefär 50 ggr (ingen överdrift) om olika ärenden och deras support är helt oduglig. När jag sedan skulle lämna dem till förmån för Telia så var jag helt plötsligt inte kund hos dem. Men räkningar kunde de minsann skicka (trots att jag ju inte var kund hos dem)? Mitt råd är: Dra dig ur innan de har satt klorna i dig, för sedan blir man inte av med dem. De hände att de la ner luren rakt i örat på mig också när jag gnällde som mest.

2007-12-20 @ 08:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback