Ettårsservicechocken

Jag fick ett brev från Ford för någon vecka sedan. Där stod att det var dags för ettårsservcice på min tre år gamla bil. Fine, tänkte jag och ringde dit igår för att boka tid. Medan jag väntade på att någon skulle svara försökte jag räkna ut vad servicen skulle kosta som mest. Runt 1000-1500 kronor, tänkte naiva lilla jag. Så fel jag hade.

- Kan du komma på onsdag, nästa vecka? frågade den trevliga tjejen i Fordluren.
- Blir bra det. Vad kommer det att kosta? frågade jag i blind förvissning att min gissning var korrekt.
- Ett ögonblick ska jag kolla, sa tjejen och började knappa på datorn.

- Tretusenfyrahundra kronor, sa hon efter ett tag.
- T..tret..tretusenf.... va? Det är inte möjligt, stammade jag.

Men jodå, det var det. Servicen visade sig vara den "Stora Servicen" man ska göra efter tre år. Och den kostar, enligt tjejen.

Välkommen till bilägarhelvetet, Erik.

Kommentarer
Postat av: HA

Japp, 3.400:- oavsett om nåt ens är paj... Grattis!

2007-02-22 @ 10:23:43
Postat av: Erik

HA: Man hoppas liksom på att dom hittar en trasig gummipackning, rostig besinslang, sneda kamaxlar, läckage från kardanaxeln, orund hjul, möss i baksätet, avbrunna elledningar och fukt i fläkten. Bara för att det ska vara värt pengarna, alltså.

Postat av: Kronberg

Jag tror faktiskt inte att du verkligen vill att de hittar alla de där felen för då är det bara att punga ut mer cash, Välkommen till att vara bilägare!

2007-02-22 @ 12:45:36
Postat av: HB

3500kr är 3ggr mer än vad min bil är värd, å 2500kr mer än vad jag köpte den för.. din kapitalist!!

2007-02-22 @ 13:40:24
Postat av: Anonym

Som min far alltid säger: "Bilkostnader skall alltid bokföras på lyxkontot."

Kommentar på din kommentar: Är det fel på gummipackningar, bensinslang, kamaxeln, kardanaxeln, hjulen,m baksätet, elledningarna eller fläkten så tillkommer kostnaden för materialet och eventuell extrakostnad för extr arbetstid.
Var glad om de säger: "Jamen det ser ju bra ut det där! Du kan betala i kassan!"

2007-02-22 @ 19:47:35
Postat av: Erik

Kronberg: Kanske inte ändå...

HA: Då kostade min bil 100 gånger mer än din. Min jäkla kapitalist.

Noname: Faaan...

2007-02-22 @ 22:09:53
URL: http://reflexion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback