Internet genom luften my ass

Internet i luften my ass

Eftersom jag har telejacket i köket och datorn i bortre änden av vardagsrummet och dessutom inte gillar kabel längs golvet (och är för bekväm att spika upp dem längs listerna) kom jag på den finurliga idén att köra trådlöst. Sagt och gjort. Inhandling och installation. En trådlös router (den grå saken på bilden) vid modemet i köket och en USB-mottagare i datorn.

Installationen gick perfekt. Men tror ni det funkar? Nej. Jag har trådlös kontakt i ungefär 10 sekunder, sedan dör förbindelsen. Om jag drar ut USB-mottagaren och sätter i den igen får den åter kontakt. Som dör. Igen. Och igen. Och igen.

Jag måste ha läst fel på förpackningen jag köpte. Det här är ju ett nätlöst trådverk.

Kommentarer
Postat av: HA

Det förbluffar mig hyfsat konstant att man år 2007 inte kan bygga trådlösa nätverksprylar som är enkla och helt enkelt fungerar. Trådlösa nätverk krånglar alltid.

2007-02-04 @ 20:17:21
Postat av: Erik

HA: Urk. Då lär man bli sittande här ett tag alltså. Eller så överger jag min trådlösa tanke och spikar upp sladdeländena längs väggarna i alla fall. Vill inte vill inte vill inte.

Postat av: Anna

Mitt trådlös nätverk fungerar alldeles utmärkt så jag ber dig överväga att iaf försöka. Så skönt att slippa sladdar. Sen att man har sladd till sin laptop iaf för ström å till högtalare är en annan sak. Keep on tryin´ :-)

2007-02-05 @ 00:37:50
URL: http://ambizz.blogg.se
Postat av: Cinapina

Förstår längtan efter trådlöst..
VILL ha det jag också men får vänta lite har inte rätt kort i datorn för det...SUCK..
Men men huvudsaken är att jag kommer åt internet.
VÄGRAR titta på sladdarna..
Cinapina

2007-02-05 @ 08:48:03
URL: http://blombergskan.blogg.se
Postat av: David S - den fantastiske älskaren

Men Erik då, vad var det för fel på sladden min? Som låg där och prydde det annars så kala golvet? Var är den nu? Jag förväntar mig att den ligger rengjord och grann, vackert ihoprullad med ett stort kuvert ovanpå, i vilket det ligger några hundralappar som tack för sladdlån. Men det är klart, sladd är ju inte din grej. DET DUGER JU TYDLIGEN INTE!!! Inte fint nog. Inte modernt nog. Inte sexigt nog. Inte... Ja, jag säger då det.
Puss och kram och allt det där! /DS

2007-02-05 @ 11:39:16
Postat av: Svenne

Jag har gjort samma misstag som du Erik... Jag hade också trädlöst via USB. Funkade i ungefär 3 månader...tills för en vecka sen då pajade det och bettedde sig som du beskriver. Till slut pajade USB nätverket helt. Jag köpte istället ett kort att sätta i datorn (PCI). Nu funkar det perfekt!!! Så jag rekommenderar verkligen fast installation i datorn. Då blir det dessutom en cool liten antenn på baksidan. Kolla också så att du kör på rätt protkoll på både USB:n och routern. Det nya heter g och det gamla b. Lycka till vettja!

2007-02-05 @ 11:47:48
Postat av: tess

Hej! tänkte bara ge dig ett litet tips, om du inte redan testat de.. Uppdatera din rauter? Hade samma problem, men detta hjälpte. =)

2007-02-06 @ 10:15:50
Postat av: Uffe

Testa att byt kanalen på routern, alla tenderar att packa upp dem ur lådan och köra på samma kanal, det fungerar inte om Du har hyfsat nära till nästa trådlösa nätverk.

2007-02-15 @ 14:56:24
Postat av: Erik

Uffe: Tack, det ska jag testa.

2007-02-15 @ 15:34:21
URL: http://reflexion.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback