Med lastbil genom snökaoset

Kom just tillbaka från Uppsala med D&F:s flyttlass. Vi åkte dit i eftermiddags och vädret var helt ok. Under urlastningen kom de första snöflingorna. Sen ännu fler. Och ännu fler. 

Jag bestämde mig ändå för att åka hem igen på kvällen. Oklokt beslut. Jag missbedömde helt hur vädret kom att utveckla sig. Vägbanorna, både i stan och på motorvägarna, var täckta med decimetertjock snö. Det snöade så kraftigt att man knappt såg tjugo meter framför bilen. Och blåsten knuffade betänkligt på den stora lastbilen, så man halkade runt som en smörklick i en het stekpanna.

Det gick aldrig snabbare än 70 kilometer i timmen på motorvägarna. Som långsammast kröp vi fram i 25-30, jag och den lilla bilkortege som bildats. Resan som normalt tar strax under tre timmar tog nu fyra och en halv.
 
Men det gjorde inget. Hellre sen och hel än snabb och trasig. 

Kommentarer
Postat av: Peter

Varför så bråttom hem? Du kunde ju kommit förbi oss på fika. Istället för att leka snöplog på 55:an...

Postat av: eremo

Du är en klok man du Erik.

2007-01-21 @ 14:23:04
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Erik

Peter: Är hetsig till naturen.

Eremo: Jag vet. Gud vad bra att jag finns så att det blir någon ordning på er andra.

2007-01-22 @ 08:38:10
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Skogstrollet

Du är gullig på bilden!

2007-01-22 @ 13:04:03
Postat av: Beppe

"Hellre sen och hel än snabb och trasig."
Årets citat redan nu?

2007-01-22 @ 13:30:53
Postat av: Iversimone

Hello there! Just came across your site and thought I would say hello

2010-02-11 @ 12:39:05
URL: http://iversimone.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback