Jag tänker inte kommentera ESC

Jag vägrar kommentera gårdagens melodifestival. Men nu tänker jag kommentera gårdagens melodifestival.

Det är något mycket snett i "tävlingen" när
topp 14 i resultatlistan, men några undantag, består av länder från östra Europa. Det är något galet att alla deltagande västländer hamnade bland de åtta sämsta. Kompisröstning, svågerpolitik och ren politik (som med det spända läget mellan Estland och Ryssland, där Estland ger 12 poäng till Ryssland).
Och visst, vi i de nordiska länderna är lika goda kålsupare när vi ger höga poäng till mediokra bidrag från grannländerna. Just därför måste röstningsförfarandet ändras. In med en jury med representanter från alla deltagande länder. Då blir det kanske lite rättvisa i leden.

Tills det blir en förändring kommer jag att bojkotta tillställningen. Jag har ingen lust att lägga tre timmar av mitt liv varje år på en tävling där Sverige, med dagens sätt att rösta, omöjligt kan vinna.


Kommentarer
Postat av: Vivallarösten

Fel låt vann. Ukraina var ju bäst.

2007-05-14 @ 01:20:52
Postat av: lia

Jag tycker ändå att d är ganska roande att d lyckas skrapa ihop alla dessa värdelösa låtar och sedan lyckas kora vinnaren - den sämsta av dem alla. Vilket hederspris! För d är väl d tävlingen går ut på..?!

2007-05-14 @ 12:00:37
Postat av: Mathilda.

Jag håller med! . Rösta rätt!

2007-05-14 @ 15:06:09
Postat av: Erik

Vivallarösten: ... eehh ...?

Lia: Måste vara det som tävlingen går ut på, ja :-)

Mathilda: Amen.

Postat av: Cecilia

Håller med, och ändå inte. Gillar inte hur rösterna fördelades, men kanske är jag bara dålig förlorare. Att kalla det öst och väst och att öst vinner, känns så rasistiskt på något sätt. Som om de är outvecklade i östländarna och är sämre utan att förstå det. Öst förresten, en del av de länderna vi räknar in i det begreppet ligger knappt öster om Finland.

2007-05-15 @ 17:41:03
URL: http://cecilia.blogg.se
Postat av: Erik

Cecilia: Rasistiskt? Är det rasistiskt att kalla länder som geografiskt befinner sig i östra delen av Europa för öst? Håller inte alls med. Dessutom är din tolkning att "de är outvecklade i östländarna och är sämre utan att förstå det", inte min.
Grundproblemet är att Öst- och Västeuropa har väldigt olika musikkultur och när dessa kulturer ska tävla mot varandra blir det fel, med dagens röstningssystem. Jag har inget emot att östländerna är med i tävlingen.

2007-05-16 @ 10:49:03
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Cecilia

Erik du missförstod mig. Min kritik var inte menad åt dig. Menade mest att göra ett inlägg i mediedebatten. Att kalla länderna i öst för öst är väl inte det jag upprörs av, utan att folk gärna använder uttrycket på ett negativt sätt.
Jag tycker också att de sk. östländerna ska va med. Vi får väl bita i det sura äpplet och tänka tillbaka på 80- och 90-talen då de sk. västländerna alltid vann.

2007-05-17 @ 17:29:18
URL: http://cecilia.blogg.se
Postat av: Erik

Cecilia: Aha, du menar så :-)

2007-05-17 @ 20:04:42
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag håller helt med dig! En jury skulle antaglien förändra hela grejen, då finns det ju nån att sätta dit om det blir kompisröstning liksom.
Visserligen blir jag supernationalist så fort nån säger ESC så men... det betyder ju inte att alla blir det.
(The Ark skulle ha vunnit!)
Kramar Camilla

2007-05-18 @ 09:34:21
URL: http://tofartomars.blogg.se
Postat av: Nicolaihedda

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2009-07-15 @ 09:33:32
URL: http://nicolaihedda.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback