Blomman på solsemester

Nu har min toalettplanta hängt ute i köksfönstret i två dagar. Det har med andra ord fått sin längsta semester någonsin. Och jag tror att den trivs där, dryga metern ovanför köksbordet. Den har liksom koll. Den kan spana ut över både köket och vägen utanför. Perfekt läge för en planta.

Jag kommer ihåg vad hon sa, biträdet i blomsterbutiken: "Ska du ha en blomma i badrummet, utan fönster? Den kommer att dö på några veckor. Köp en sidenblomma."
Men jag ville inte ha någon sidenblomma. Jag ville ha en riktig. Så jag köpte en riktig blomma, ingen aning vilken sort, men biträdet pekade ut den modell som hon trodde skulle dö långsammast där i mörkret. Och någon garderobsblomma gick inte, för den skulle hänga i en sådan där hängmojäng från duschdraperistången.

Första veckan såg den riktigt fin ut. Sedan kom de gula fläckarna på bladen. Sedan ännu fler och ännu fler. Blad började trilla av. Det var då jag kom på det. Semester. Blomman ska åka på solsemester. Och det gjorde susen. Blomman har nu dekorerat mitt badrum i mer än ett halvår.

Där fick du, blomsterbiträdet.

Kommentarer
Postat av: lia

Du skulle liksom inte kunna tänka dig att gå den enkla vägen - typ köpa en konstgjord blomma och känna dig nöjd med det.. eller köpa en garderobsblomma och ha den i en vanlig kruka istf en ampel?? Eller var det ingen sport då kanske..?

2007-10-20 @ 20:58:46
Postat av: Maria

Garderobsblomma???
Fin ny profilbild, men den försvann?! Sån kamera vill jag ha.
Ha en skön söndag!

Postat av: Sara

hehe, blomma på semester! Låter skönt. Ska jag också säga nästa gång jag vaktar grannens blommor och de råker... ja, åka på semester

2007-10-21 @ 12:35:10
URL: http://slope.blogg.se
Postat av: lia

Maria: Den kallas garderobsblomma för att den överlever även om du pular in den i garderoben.. Den klarar sig alltså utan ljus. Vet dock ej vad den heter egentligen...

2007-10-21 @ 21:00:51
Postat av: Erik

Lia: Blommus Garderobus?

2007-10-21 @ 21:56:41
URL: http://reflexion.blogg.se
Postat av: lia

:) Mycket troligt. Min latin är lite rostig...

2007-11-01 @ 15:01:50
Postat av: Taraldmariam

Very Good Directory !!! Keep It Up.

2009-08-14 @ 07:40:32
URL: http://taraldmariam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback