Lancia Y10 Fire

Bild: Lancia
En Lancia Y10 Fire, fotograferad i Örebro den 6 april 2008.

Efter högskolestudierna i Sundsvall startade jag och min kompis F ett it-företag som knackade hemsidor åt företag och organisationer. Året var 1998 och profithungriga riskkapitalbolag tävlade om vem som kunde vräka ut mest pengar över vansinniga it-idéer och blåsa upp it-bubblan mest. Stålarna flödade i branschen och skygglappar var standardutrustning. Kontoren var lyxvåningar, de anställa tjänade multum, ägarna ännu mer. Det fanns helt enkelt ingen ände på pengaflödet.

Mitt i denna bubbla fanns F och jag. Vi såg aldrig röken av några riskkapitalpengar, flotta kontor eller snabba bilar. Vi höll till i ett företagshotell i utkanten av Sundsvall i ett litet rum på femton kvadratmeter. Vi hade så vi klarade uppehället, men inte mer.

Så när storfräsarna i branschen åkte till möten i karavaner av flotta bilar åkte F och jag i något mindre iögonfallande. En Lancia Y10 Fire. Bilen, som knappast var byggd för nordsvenskt vinterklimat, kvalade in någonstans mellan kakburk på hjul och en förvuxen rullskridsko. Enligt de riktiga bilkännarna kunde den även användas som ryggsäck när det behövdes. Till saken hör också att min kompis F är muskulöst byggd och närmare två meter lång, vilket gjorde att han såg ut som Hightower i Polisskolan när han satt bakom ratten.

Men den gjorde jobbet. Den tog oss till och från kunderna runt om i Västernorrland. Men den tog oss (tack och lov) aldrig till de riktigt stora it-pengarna, som visade sig vara lika fiktiva som påståendet att Lancian skulle kunde komma upp över 100 kilometer i timmen på motorvägen.


PS. Ni måste kolla in dessa två fantastiska italienska reklamfilmer för Lancian. Den första
med en kåt framtidsrobot och den andra där bilen visas i sitt rätta element: bland Ferrarisar.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Känns bekant på något sätt...

2008-04-07 @ 21:21:29
Postat av: Henningmaiken

Nice site keep it up


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback