Neeeeeeej

Bild: Halsband

Halsbandet som varit min trogne följeslagare i sex år föll i bitar idag. Plasttråden klarade inte trycket när en gäspning av det större slaget ökade omfånget på halsen. Halsbandet har förmodligen fått utstå många sådana gäspningar och andra påfrestningar. Klart att det tröttnade till slut. 

Men det är tråkigt. Det har liksom blivit en del av mig. Som en tatuering, fast inte beständig.

Jag köpte halsbandet i Belgien 2002 av en kille från Gambia som hette Modo. Jag och ett gäng kompisar gick och spelade sådan där
djembetrumma för honom en bit utanför Bryssel.

- Modo? sa jag lite roat när jag hade lärt känna honom lite bättre. Did you know that Modo is also the name of a Swedish ice hockey team?
- Ice hockey? Really? sa Modo lika roat. I've heard about it but never tried it. We have very little ice in Gambia.

Modo hade inget uppehållstillstånd i Belgien, utan hade bara rätt att spendera tre månader åt gången i landet. Sedan åkte han hem till Gambia i tre månader. Där packade han en container full med getskinn, trädstammar, torkade senor för att bygga djembetrummor hemma i Belgien. Han packade också saker för att tillverka smycken, bland annt mitt halsband.

Nu vet jag inte vad jag ska göra med det. Laga kanske, men det ser svårt ut. Någon som är händig på sånt här?

Jag känner mig naken.

Kommentarer
Postat av: Sara

Men vad surt sånt där är. Jag har precis tappat ett halsband jag haft på mig i säkert 14-15 år. Poff så var det borta. Kunde inte halsbandssäljaren hetat Brynäs? Då hade jag blivit lite impad :)

Postat av: Annica

Åhh nej, så trist, ja jag har också sett det där halsbandet som en del av dig. Jag hade också ett halsband som gick sönder, ett som jag köpte i Lomé i Togo. Mitt lilla barnbarn brukade snurra på på pärlorna när hon var en riktigt liten baby. En dag bara rasade det av. Lyckligtvis kunde jag samla pärlorna i en ask. Visst, det borde gå att laga. Men jag tog på mig ett annat halsband jag som jag också köpte i Lomé. Tills vidare.
Det löser sig nog på något sätt för dig också.

2008-04-29 @ 08:14:44
Postat av: Lena

Riktigt trist med halsbandet... det är ju liksom en del av dig. Men räddningen är här.. stoppa alla delar i ett kuvert och skicka till mig så ska jag nog kunna hjälpa dig. :-)

2008-04-30 @ 09:49:52
Postat av: Madskristin

Perfect site with convenient navigation. The design also pleases. Thanks!

2010-11-22 @ 21:50:17
URL: http://madskristin.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback