Macka värd sin vikt i guld


Sved. Plånboken skrek högt när mackan köptes.

Måndag morgon, tidig på jobbet idag. Det blev ingen frukost hemma så jag gick iväg och köpte en macka på Hälls kafé på Olaigatan istället. Jag pekade på den i disken, en inte alltför stor smörgås med lite grönt på. Ja ni ser ju den på bilden (med pennan som storleksjämförelse).

 Kassörskan packade ner den i en påse.

- 35 kronor tack, säger hon.
- Va? sa jag.
- Det blir 35.
- Ska du ha 35 kronor för den där lilla?


Kassörskan svarade inte, bara tittar på mig med trötta ögon.

Upprörd. Jag blir sällan upprörd. Jag skulle ha sagt nej tack och gått någon annanstans där mackorna inte kostar 35 spänn. Jag svalde ilskan, som vanligt. Men jag ska protestera i det tysta: Det är sluthandlat på Hälls.


Jaha. Medan jag skriver ovanstående sura inlägg spiller jag naturligtvis ut hela pressobryggaren med kaffe och sump över hela jäkla skrivbordet. Det rinner ner på mattan. Mina papper dränks. Kaffesump i tangentbordet. Det kanske är straffet för att jag blev arg på Hälls.

Eller så är det ett tecken att jag ska gå hem för idag.

Kommentarer
Postat av: hanna

underbara härliga måndagsmorgon =)

Postat av: JG

Oj, vilken jobbig start på veckan.



Men du....är du säker på att det inte var någon rysk kaviar gömd under salladsbladet? För sånt är ju dyrt!

2008-08-04 @ 12:18:11
Postat av: Anders

...ungefär lika prisvärt som den svindyra tallriken med gul tagliatelli och den stora, men inte speciellt starka ölen på Mingla i fredags. Ocker!

2008-08-05 @ 23:03:45
URL: http://dvdkritik.se
Postat av: Erik

Anders: Ja 60 spänn för en stor "stark" var lite väl faktiskt.

2008-08-06 @ 09:29:34
URL: http://reflexion.blogg.se/
Postat av: Svenne

Så går det när man inte äter frukost ordentligt. Man blir ofokuserad, fummlig och lättirriterad... ss ;-D

2008-08-11 @ 13:36:01
Postat av: Beppe

Den där bilden på kaffet kommer att gå till internethistorien. Rena rama konstverket.

2008-08-11 @ 16:57:52
Postat av: Tobias

Det suger att spilla ut kaffe på jobbskrivbordet. Jag har gjort det flera gånger. En gång hade jag ett telefonmöte som var rätt intensivt och jag viftade åt min dåvarande praktikant att hämta kaffe. Det gjorde han. Sedan spillde jag ut muggen över alla papper och tangentbord och hela skiten. Och praktikanten suckade och gick och hämtade hink och trasa.



Så medan han torkade upp fortsatte telekonferensen och när praktikanten är klar ... då går han och hämtar en ny mugg till mig.



Underbara minnen.

2008-08-13 @ 17:00:38
URL: http://ensamhetshushall.blogspot.com
Postat av: Mattisrachel

Incredible site!

2009-01-20 @ 09:57:38
URL: http://mattisrachel.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback