Pensionsparande For Dummies?

Det är tydligen meningen att vanligt folk inte ska begripa något av sitt pensionssparande. Banker och myndigheter verkar göra det så krångligt det bara går. Som i ett brev som jag fick från Premiepensionsmyndigheten (PPM) igår. Där förklarades hur reglerna kring en del Swedbanks Roburfonder ändrats. Först några begripliga rader ur brevet:

"Fyra fonder får möjlighet att placera upp till 10 procent av fondförmögenheten i andra fonder. Detta påverkar inte risken nämnvärt."

Okej. Riskfri ändring alltså. Sedan kommer detta:

"Andra fonder får möjlighet att placera i derivatinstrument för att genomföra fondens placeringsinriktning, vilket kan påverka risken i fonden."

Eeh, say what? Derivatinstrument? Och det påverkar risken? Det hade inte varit speciellt jobbigt för PPM att lägga till en enda mening som förklarade vad detta betyder.

Suck. Snart tror jag att jag kommer att pensionsspara i madrassen. Där har jag inga derivatinstrument i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Lauritsmarianne

Keep up the good work.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback