Solen är ute, jag är inne

När man var liten blev man itutad att man måste gå ut och leka när det var fint väder. Att sitta inne vid solsken var en styggelse. Jag drar mig särslikt till minnes en händelse när jag var i lekisåldern ungefär. Solen sken och fåglarna pep. Jag skulle vara ute med mina grannkompisar Karin och Kristin. Men vi struntade i förmaningarna och smet ner i Kristins källare och kollade på Bamse på video istället. Och det blev ett himla liv när mina föräldrar fick reda på det.

Det är säkert likadant för andra barn idag. Jag undrar varför. Som barn var det väl minst lika kul att vara ute och leka när det var dåligt väder? Vattenpölar, lera, gummistövlar och sydväst. Hur kul som helst. Kanske har det något att göra med det klimat vi begåvats med på våra breddgrader. De fina och soliga dagarna är i minoritet, därför måste man ut och ta till vara alla solstrålar.

Det lustiga är att denna känsla, att jag måste vara ute när det är fint väder, sitter i än idag. I skrivande stund skiner solen utanför fönstret och jag vill inget hellre än lägga mig i soffan och kolla på Lost. Men mitt samvete sätter stopp. Jag kommer strax att snöra på mig skorna och ge mig ut en sväng på stan.

Inte för att jag egentligen vill, utan för att solen skiner.

Kommentarer
Postat av: lia

..känner igen problematiken... :)
Just därför så har jag lärt mina ungar att när det spöregnar på sommaren springer man snabbt som ögat o byter om till badkläder, sedan kan man ha hur kul som helst ute.. en stund iaf, tills man fryser..
Då slipper man ha dåligt samvete om man inte är ute varenda eviga dag när det är sol.
...annars får man ju nyttiga vitaminer (AD-vitamin är det tror jag) av solen, så helt fel är det ju inte att ha mammas gnat i bakhuvudet även fast man är vuxen... :)

2008-02-16 @ 17:27:14
Postat av: Erik

Lia: Eller var det ADHD-vitaminer?
:-)

Postat av: lia

..mkt möjligt.. isf anti ADHD-vitaminer :) så d blev lugnt inne för föräldrarna... (fast jag tyckte nog att jag var rätt så lugn)

2008-02-17 @ 11:00:40
Postat av: Sara

*asg* Men är det liksom barnvarianten av de sju dödssynderna? Nr 1 - att titta på Bamsevideo när solen skiner.

2008-02-17 @ 16:05:27
URL: http://frodis.blogg.se
Postat av: Ingehedda

Great idea make it site. Thank you.

2009-03-06 @ 14:44:13
URL: http://ingehedda.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback